perjantai 14. marraskuuta 2014

T&M: Berlin!

Heippa hei!

Temmi tässä skriivailee! Kävästiinpä Markuksen ja Juhon kanssa viime viikonloppuna Berliinissä! Lähettiin perjantaina puoliltapäivin Student Agencyn bussilla kohti Saksaa. Herätys ei ollu mikään helpoin mahdollinen edellisen illan Tram Partyjen takia..

Meillä oli Prahassa 30min vaihto ja sieltä matka jatku suorinta tietä Berliiniin. Pieni kuumotuskin koettiin menomatkalla kun saksan poliisi pysäytti meidän bussin ja tarkisti passin jokaiselta matkustajalta. Tämän takia matka viivästyi n. 40 minuutilla ja menomatkan pituudeksi tuli vajaa 9h. Nää bussit on tosin sen verta luxusta et ei paljo paina istua nahkapenkeillä kattoen omalta näytöltä ite valitsemaa leffaa!

Enkeli naisen asussa!
Berliiniin saavuttiin hieman puoli kahdeksan jälkeen. Matkalla mietitytti että kuinka selviydytään bussiasemalta hostellille. No meillä kävi tuuri, kun Makken vieressä istu oikein mukava naishenkilö, joka tunsi kaupungin ja neuvo meitä melkein kädestä pitäen kuinka me selvitään hostellille! Iso käsi Dagmarille!

Hostellille päästiin nii heitettiin kamat nurkkan ja lähettii ettii ruokapaikkaa ku oltu syöty vielä koko päivänä! Löydettii joku Italialainen pitsapaikka, otettiin muutamat kaljat ja suunniteltiin vähän mitä meidän pitäis nähä Berliinissä ja lähettiinki ajoissa nukkuu!

Lauantaiaamuna herättiin aikaste ja vuokrattiin pyörät meidän hostellilta! Ne makso 10€/päivä joten ei ollu hinnallakaan pilattu! Vähän meinas jänskättää lähtee ton kokosessa kaupungissa sinkuttaa pyörillä autojen sekaan, mutta olipahan vaan kannattavaa! Helpotti kulkemista ihan järettömän paljon! Kiitos Marikalle vinkistä ja vinkataanpa eteenpäin että jos Beriinii meette nii vuokratkaa ihmeessä pyörät!!

Happy Bed Hostel
Brunssi muurin liepeillä
Vaan pojat että satuttiin hyvään aikaan Berliiniin! Siellä oli nimittäin Berliinin muurin 25 vuotispäivä sen kaatumisesta! Koko kaupunki oli täynnä infoa muuriin liittyvistä kylteistä, standeista, kuvista yms. Ilmakin oli kuin Jussi Parviaisen ex-morsian!

Kaikkien tiedossa olevien 136 kuolleen nimi, jotka yritti ylittää muurin
Kyllä jakso aika kovalla imulla ottaa vastaan tota infoo mitä noista tauluista irtos! Todella mielenkiintoinen historia tolla muurilla!

Checkpoint Charlie

Käytiin tsekkaa toi taustalla näkyvä pyöree rakennus sisältä. Siellä oli iso panoraamakuva muurista. Hinta oli jtn vajaa kympin, mut ei ollu loppuusa kovinkaan siisti paikka. Mutta se oli vielä alkuhuumaa ku ei vielä oltu itse muuria päästy lääppimään.

Tän jälkeen lähettii mettästää ite muuria! Ei kauaa tarttennu polkee nii löydettiin 100 metrin palanen muuria! Eiku heti muutamat fanikuvat ottamaan!

Sittenpäs lähdettiinkin vaan tsiigaa kaupunkia! Luettiin jostain oppaasta, että Berliinissä on euroopan nopein hissi! Päätettiin lähtee tsiigaa se!

Alhaalta (ruskea rakennus takana)
Ylhäältä
24 kerrosta alle 10 sekunttii... Yhtä nopee ku meikä!
Keskuspuisto
Sittenpä lähdettiinki ettii syömistä ja päätettii että seuraavana tsekataan Juutalaisten muistomerkki, joka koostuu 2711 betonipalikasta.

Hyvän näköne koju, vai mitä äiti?

Juhlallisuuksien kunniaks oli Berliinin keskustan läpi laitettu kulkemaan jono keppejä joiden päällä oli valolla varustetut ilmapallot. Ne merkkas Berliinin muurin paikkaa silloin kun se oli vielä pystyssä. Palloja oli yhteensä 8000!

Ilta alko pimenemään niin haluttiin vielä lähteä käymään Brandenburgin portilla, koska ajateltiin että se olisi hieno näky valaistuna! Yllätys oli suuri kun portille päästiin! Ihmisiä ihan tuhottomasti ja isot valoshowt ja esitys meneillään!

Paikallinen Andy McCoy oli soittamassa!
Oli ollut aikoinaan hyvää pataa DDR:n johtajien kanssa, liekkö sen takia
päässyt laulaam muutaman kappaleen
Portti etupuolelta
Sitten polettii takas hostellille ja päätettii lähtee tsekkaa vähä menoo keskustassa. Laitettii viestiä meidä Kreikkalaisille kavereille, jotka oli kans tullu Berliinii samana iltana. Treffattii pienessä baarissa, mutta vain muutamat otettuamme päätettii lähtee takas nukkumaan. Oli kuitenkin sen verta tehokas päivä takana että bilefiilis ei ollut kohillaan.

Sunnuntaiaamuna luovutettiinkin sitten hostellin huone, jätettiin tavarat luggage roomiin ja vuokrattiin taasen pyörät. Meidä bussi lähti Brnoo kohti vasta yhdeltä yöllä, joten meillä oli koko päivä aikaa kierrellä vielä kaupungilla. Lähettiin taas ettii aamiaista jostain. Sunnuntai olikin paljon kylmempi kuin lauantai, joten suunnattiin melkeinpä lähinpään paikkaan mikä tuli vastaan.. Virhe! Paikka oli koristeltu diskopalloin ja harmain seinin, ihan ku joku avaruusalus. Meidän tarjoilijakin oli roteva tumma kaveri huiveineen sekä muu asiakaskunta miesvoittoista ja yleensä pareittain. Kummasti tuli Poliisiopiston kohtaus mieleen, missä porukka eksyy Blue Oysteriin...

Suklaamoussea suklaamousse klubilla. Hahaha läppä
Mahat täysinä lähettiinkin sitten ettimään väritettyä versiota Berliinin muurista!

Aiemmin hostellin respassa tapahtunut:

Teemu: "Excuse me! Do you know where can we find that colorful graffiti wall?"
Juho: "TEEMU NO!! It's not graffiti wall, you silly boy!!"

Joooo vähä kait iski aamusta tollane turistivaihde päälle.. No onneks respan tyttö ei ottanu nokkiinsa meikän möläytyksiä!

Makken oli vaan pakko saada tää!

1961-1989

Nyt kun pakollinen osa Berliiniä oli nähty, voitiin lähtee rauhassa chillailee pyöräillen keskustaan. Voi kyllä sanoa että meille osui jatkuvasti hyvä tuuri, kun pyöräillessä huomasimme jatkuvasti uusia hienoja rakennuksia sun muita monumentteja!

Annola oli vähä innostua

Seuraava kohde oli lähteä takaisi Brandenburgin portille, kattomaan minkälaiset kansanjuhlat siellä on menossa pääpäivänä! No huomattiin jo hyvissä ajoin ennen porttia, että taidettiin olla melkoisen myöhässä liikkeellä... Edellisenä päivänä kun oltiin ihan lavan edessä katsomassa, sunnuntaina juututtiin n. 400 metrin päähän portin vasemmalle puolelle...

Eihän sieltä oikein mitään nähnyt...
Mutta porukkaa kyllä oli! Pallot lähdössä lentoon!
Tän jälkeen tehtiinkin lähtöä takas hostellin kautta bussiasemalle. Matka hostellilta bussiasemalle ei sujunut kuitenkaan ihan ongelmitta, sillä radan korjausten takia metro tyssäsi n. puoleen väliin matkaa... Onneksi meillä kulkee onnettaret olkapäillä, koska tapasimme kaksi suomalaista naista, joilla oli sama suunta kuin meillä. Toinen oli vieläpä kotoisin Berliinistä, joten otimme taksin pökkiin ja pääsimme ajallaan bussiasemalle!

Takaisin tullessa bussimme oli luokkaa... No ei tuu nyt mieleen millon viimeks tollasessa mörskässä matkustanu.. No onneks sai nukuttua koko yön bussissa, not. Skipattiin suosiolla aamulla koulu ja vedettiin muutama tunti sikeitä, kun pääsimme kämpille vähän kahdeksan jälkeen aamulla.

Dunkin' Donutsin munkit olivat Markuksen mieleen
Viikonlopun suunnitelmissa roadtrip! Kuulemisiin!